login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

zoekmachine

Offline Lerac - 08/01/2008 00:00 (laatste wijziging 08/01/2008 00:12)
Avatar van LeracNieuw lid Ik heb de onderstaande zoekmachine gemaakt voor mijn database om te zoeken naar trefwoorden die daarna de thumbnails tonen die bij dat trefwoord horen.

Mede met wat hulp hier is dat succesvol verlopen. Ik zou alleen eigenlijk willen dat ik naast met alleen de OR operator kan zoeken ook met de AND en NOT operator zou kunnen zoeken. Heb gezocht naar tutorials maar kan zo direct weinig in deze richting vinden.

Wellicht is het veel gevraagd, misschien dat iemand me dan zou kunnen doorverwijzen naar voorbeeld of tutorial.

PLAATSCODE

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 08/01/2008 00:10
Avatar van vinTage Nieuw lid LIKE zoekt alleen naar matches, terwijl een fiull text search in bloolean wel + en - begrijpt.

er staat hier ook een tut online over fulltext searching.
Offline Lerac - 08/01/2008 00:19 (laatste wijziging 08/01/2008 00:23)
Avatar van Lerac Nieuw lid Heeft full text niet enorme nadelen t.o.v. de resultaten die de gebruiker krijgt? De relevantie van de gevonden resultaten wordt dan toch heel erg laag. Recall wordt groot maar relevance behoorlijk lager...

Daarom wil ik dan ook zoeken via metadata MET de operatoren en juist daar kan ik niet een tutorial of voorbeeld van vinden. Voor mij is de relevantie in de gevonden resultaten erg belangrijk. Natuurlijk blijf je afhankelijk van de gebruikers, maar in mijn geval zijn de gebruikers ervaren genoeg om gegevens om de juiste manier te ontsluiten.

Ik heb die tutorial ook gezien, maar ik twijfel enorm over full text zoeken in database ik prefereer dan ook zoeken via metadata maar hoe implementeer ik dat in mijn zoekveld met de 3 operatoren dat is de vraag.
Offline vinTage - 08/01/2008 00:29 (laatste wijziging 08/01/2008 00:31)
Avatar van vinTage Nieuw lid Fulltext heeft een paar nadeeltjes:
matched er meer dan 50% => geen resultaat
is je searchstring < 3 chars => geen resultaat

Maar (murfy uit mn hoofd gezegd) heeft hier een scriptje staan die bovenstaande probleempjes oplossen.
Geen direct antwoord op je vraag dus, wel een alternatief 

edit: http://www.site...mp;id=1059
het was idd van murfy 
Offline Lerac - 08/01/2008 00:36
Avatar van Lerac Nieuw lid Hmmmm, dat is idd een optie. Ik zal het in mijn achterhoofd houden mocht het niet lukken met metazoeken.

Bedankt voor de tip
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.173s