login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Eerst uploadpagina, daarna omschrijving geven

Offline Lerac - 29/12/2007 16:17 (laatste wijziging 29/12/2007 16:30)
Avatar van LeracNieuw lid Mijn excuus nu ik er zo over nadenk hoort dit bericht meer in php & sql. Ik ben nieuw sorry!

Ik heb een script in elkaar gezet om een foto te kunnen uploaden met gegevens eraan gekoppeld in een database.

In de database worden de volgende zaken opgeslagen:
-Nummer
-Omschrijving
-Afbeelding (locatie met naam afbeelding (die overigens uniek gerenamed wordt) waar het opgeslagen wordt)

Nu zou ik graag willen dat ipv alles in 1 keer gedaan wordt het stap voor stap uitgevoerd wordt dus webpagina:
1. uploaden
2. omschrijving
3. Later komen er meer bij (zoals categorie e.d.)
4.5.6.7
8. Overzicht van alle ingevoerde velden en afbeelding (NOG NIET BELANGRIJK)

Voor eenvoud zal ik me nog niet bezig houden met het feit dat als gebruiker niet alle stappen uitgevoerd heeft ook alle gegevens zou moeten verwijderen incl. foto. En ook na het uploaden een tumbnail op de volgende pagina getoont wordt van de foto dat upgeload is. Maar goed lijkt mij handiger om het eerst eenvoudig te beginnen en daarna steeds meer uitbreiden. Eigenlijk wil ik dus stap 1 en 2 aan de praat krijgen.

Ik persoonlijk zat eraan te denken om via de een wijzigen php script een omschrijving te kunnen invoeren op volgende pagina. Weet niet of dat een goed idee is maar dat is het eerste waar ik op kwam. Dus als de gebruiker de eerste keer upload koppelt slaat het de nummer en afbeeldingslocatie op in database (zoals gebruikerlijk) maar vult niets in bij de omschrijving.
Vervolgens zou ik dus via een wijzigings php script de upgeloade foto een omschrijving willen geven op de volgende pagina. Ik wil namelijk dat de gebruiker alles in stappen uitvoert en niet in 1 keer wat onoverzichtelijk is.

Mijn huidige script is als volgt. Ik weet veiligheid e.d. soort dingen, maar het hoeft allemaal niet zo complex. De simpeler de beter. En als het niet teveel gevraagd is geef mij een begin van de code of verwijs mij naar iets. Ik ben namelijk beginner en kan geen codes uit de losse pols maken. 

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

CODE: http://www.plaatscode.be/4620/

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline kenzo - 29/12/2007 16:30
Avatar van kenzo PHP beginner het wijzigen kan, maar dan heb je wel dat als iemand foto upload en daarna internet afsluit een halve advertentie (maar de helft van de gegevens waar niemand meer aan kan).

Misschien met $_POST werken en dan per id de zelfde pagina houden?

Weet niet zeker of dat gaat lukken..

Als je op de pagina upload.php zit (als voorbeeld),

ga je naar upload.php?setup=1 voor het uploaden van de foto.
Je gaat daarna naar upload.php?setup=2 voor gegevens etc maar slaat in het script wel de waardes op.

Als je dan uiteindelijk op toevoegen klikt worden alles toegevoegd?
Offline Lerac - 29/12/2007 16:39
Avatar van Lerac Nieuw lid Tja dat probleem zal je natuurlijk tegen komen al zal er wel een script bestaan die alles kan verwijderen indien na 1 uur niet alles ingevoerd is. Maar dan ga te ver nadenken. Voor mij is het belangrijk dat ik een foto kan uploaden op 1 pagina en vervolgen op de volgende pagina een omschrijving kan geven en daarna weer categorie enz....deze moeten allemaal bij de foto behoren....

Hmmm die $_POST klinkt interessant. Ben heel benieuwd hoe dat dan moet werken. Allen denk ik dat als de gebruiker de foto NIET de eerste keer upload je ook geen tumbnail kan krijgen op de volgende pagina. Alhoewel ik bedenk me nu dat in mijn script de foto tijdelijk ergens opgeslagen wordt....ach jah iemand die mij kan verwijzen naar een bestaan dergelijk script zou ik zeer erkentelijk voor zijn.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Offline kenzo - 29/12/2007 16:44
Avatar van kenzo PHP beginner dat van de eerste keer foto uploaden snap ik niet?

Je kunt toch doen dat als er de eerste pagina geen foto is geupload er een foutmelding komt?

De eerste pagina moet gewoon een foto geupload worden...
Je kunt dat doen na 1 uur, maar dan moet je werken met cronjobs volgens mij..

Ik weet niet hoe dat werkt, en volgens mij is dat ook vrij lastig!
Offline Lerac - 29/12/2007 16:54 (laatste wijziging 29/12/2007 17:22)
Avatar van Lerac Nieuw lid Dat van eerste keer foto uploaden doel ik op deze zin van jouw:

Als je dan uiteindelijk op toevoegen klikt worden alles toegevoegd?

Kennelijk wordt de foto e.d. pas aan het einde toegevoegd bij jouw waardoor het maken van een tumbnail op de volgende pagina erg lastig wordt TENZIJ jouw script de afbeelding enz tijdelijk ergens opslaat totdat de gebruiker op toevoeg klikt. Of klikt de gebruiker bij elke stap van jouw toevoegen?

Sorry misschien is dat niet zo. Ik zou het niet weten want ik heb nog nooit een dergelijk script gemaakt.

Overigens als ik dezelfde pagina behoud kan ik de opmaak niet wijzigen....daarom webpagina 1 en 2...

Ik denk dat ik iets met sessievariabelen moet doen maar hoe geen flauw idee..... 
Offline tomie94 - 29/12/2007 17:42
Avatar van tomie94 PHP interesse je kunt ook gebruikmaken van javascript...

kijk hier even
Offline Lerac - 29/12/2007 17:53 (laatste wijziging 29/12/2007 18:18)
Avatar van Lerac Nieuw lid Bedankt dat is een optie, desondanks heb ik het liever in PHP. Maar het is wel een redmiddel mocht PHP helemaal niet lukken.

Volgen mij begin ik het nu ook te begrijpen ik ben even verder de code gaan bestuderen. IPV de velden al te vullen in de database wacht ik daarmee totdat alle gegevens ingevoerd zijn en opgeslagen zijn in de sessievariabelen (in dit geval dus afbeelding (locatie) en omschrijving zodra deze velden ingevoerd zijn kan ik kennelijk op 1 of andere manier deze sessievariabelen weer oproepen en plaatsen in de database met unieke code. Natuurlijk zal de afbeelding wel opgeslagen moeten worden voor tumbnail. Risico daarvan is dat ik allemaal foto's straks heb zonder omschrijving e.d. Maar dat neem ik gerust voor lief als dit idee te realiseren is.

De sessievariabele voor de afbeelding kan ik tussendoor gebruik om de geplaatste foto als tumbnail te laten zien op de andere pagina's.

Als mijn idee klopt komt natuurlijk de vraag-->
Is er misschien een bestaand script/voorbeeld (natuurlijk zo eenvoudig mogelijk) die daarop lijkt of iets daarvan in de buurt is? Dan kan ik daarmee aan de slag.

Het maken van een sessievariabele is 1 maar hoe roep ik dan deze opgeslagen sessievariable dan weer op om het te plaatsen in mijn database tezamen....Hou er rekening mee ik heb nog niet eerder bewust met sessievariabelen gewerkt die op een andere pagina oproepbaar zijn. Hoe roep ik dus sessievariabelen op op een andere pagina?

Lol ik schrijf mijn gehele denkproces hier op (wel handig)....volgens mij roep ik die op door
session_start(); bovenaan de pagina te zetten. Aangezien alle sessie variabelen opgeslagen worden buiten de webpagina en zijn dus ten alle tijd oproepbaar en te wijzigen  
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.195s