login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Pagina laad tijd?

Offline Godlord - 16/11/2007 17:38
Avatar van GodlordPHP gevorderde Gegroet lezer,

Je ziet het wel eens... Deze pagina is geladen in 0.34525 seconden. En dergelijke dingen. Mijn vraag is niet hoe je dit maakt. Ik weet dit allang. Mijn vraag is het volgende:

De tijd die weergegeven wordt, klopt dit wel?

In mijn ogen niet. Omdat PHP uitgevoerd wordt op de server. PHP wordt dan uitgevoerd als de server aanvraag er is en PHP stopt met de uitvoering voordat andere taken worden uitgevoerd of/en de pagina wordt verzonden naar de client. Dit houdt in dat de tijd sowieso niet zou kloppen. Want je hebt nog een interval voordat de pagina bij de client is. Al zijn er geen andere taken. Er is nog altijd verzend tijd en nog een aantal dingen zoals afbeeldingen en andere dingen. Zou dit kloppen, dan is mijn volgende vraag dit:

Kan men niet beter iets met javascript op het einde van de pagina doen?

1. <?php
  2. // Kijk de tijd na en sla deze op...
  3. ?>
  4. <html>
  5. <head>
  6. <title>Test</title>
  7. </head>
  8.  
  9. <body>
  10. <div>Dit is een test.</div>
  11. <div id="laadtijd">Deze pagina werd geladen in ? seconden.</div>
  12. <?php
  13. // Echo de javascript-code die de laadtijd uitrekent met behulp van de tijd die we in het begin nagekeken hebben. De javascript-code moet deze dan in een div zetten via zijn ID.
  14. ?>
  15. </body>
  16. </html>

De pagina zou dan de tijd afhalen wanneer PHP uitgevoerd wordt. Dan wordt er aan het einde van de pagina javascript-code geplaatst via PHP. Deze javascript code wordt dan uitgevoerd in de client op het einde van de pagina. Dan volgt mijn laatste vraag:

Is dit geen betere methode?

Met vriendelijke groeten Stephan van Schaik.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Gerard - 16/11/2007 17:46
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik vind het voor mijzelf totaal niet interessant hoelang de pagina erover deed om naar de gebruiker gezonden te worden en hoelang de gebruiker zijn computer erover deed om de pagina te parsen.

Ik vind het voor mijzelf belangrijker hoelang PHP erover deed om alles te parsen. Je kan dit getal dan bij JS wel weer inladen en daarna de tijd van het displayen erbij tellen. Maar dan maak je het je wel ingewikkeld.
Offline timo - 18/11/2007 09:30
Avatar van timo PHP ver gevorderde Onmogelijk dit met alleen PHP te doen, aangezien die eerst gaat parsen op de server, dan pas word de pagina (met bijbehorend JS) naar de client verzonden, dus dan pas kan jou functie om te tellen beginnen, je zou het moeten doen zoals proximus al zei (met PHP versturen naar JS) maar dat kost je zoveel extra milliseconden dat het echt geen zin gaat hebben
Offline eFactornet - 18/11/2007 13:45 (laatste wijziging 18/11/2007 13:45)
Avatar van eFactornet Nieuw lid Zoals Proximus reeds aanhaalde, is het veel belangrijker om te weten hoeveel tijd het parsen van de PHP pagina kost. Ik gebruik dat regelmatig in complexe scripts die verder geoptimaliseerd moeten worden. Met dan tussenin steeds een timing te hebben kan je eenvoudig bottlenecks terugvinden en deze aanpassen.

De volledige laadtijd van een pagina kennen (tot bij de client) is volgens mij onmogelijk en bovendien van weinig waarde. Er zijn zoveel factoren die hierop invloed hebben (parsing tijd op server ifv serverload, connectie snelheid, uw eigen connectie, load op de client pc, type browser ...) dat deze tijd elke keer anders zal zijn en zelfs heel verschillend zal zijn.

Om maar een voorbeeld te geven, als je pinged krijg je ook steeds een andere waarde.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.293s