PHP gevorderde |
|
Dit kun je op twee manieren doen:
<?php
$string = 'dezestringisveeeeeeeeeeeltelang';
// Controleer of de string langer is dan 12 karakters
if (strlen($string) > 12) {
// Zo ja, dan laten we een error zien
echo "Sorry, de tekst is te lang!";
}
?>
<?php $string = 'dezestringisveeeeeeeeeeeltelang'; // Controleer of de string langer is dan 12 karakters // Zo ja, dan laten we een error zien echo "Sorry, de tekst is te lang!"; } ?>
Op die manier geef je de gebruiker een waarschuwing, je kunt het ook zo doen - als een waarschuwing niet de gewenste manier is - :
<?php
$string = 'dezestringisdusveeeeeeeeeeeeeeeltelang';
echo substr($string, 0, 12);
/*
De functie substr() laat een deel van de string zien. Het deel dat zichtbaar moet zijn is
in te stellen aan de hand van de tweede en derde parameter. De tweede geeft het
begin aan (beginnende bij 0) de derde geeft het aantal karakters
dat moet worden getoond aan, in dit geval dus 12
Voor meer informatie over de function moet je even http://php.net/substr bezoeken.
*/
?>
<?php $string = 'dezestringisdusveeeeeeeeeeeeeeeltelang'; /* De functie substr() laat een deel van de string zien. Het deel dat zichtbaar moet zijn is in te stellen aan de hand van de tweede en derde parameter. De tweede geeft het begin aan (beginnende bij 0) de derde geeft het aantal karakters dat moet worden getoond aan, in dit geval dus 12 Voor meer informatie over de function moet je even http://php.net/substr bezoeken. */ ?>
Je kunt die twee ook samenvoegen, door wel een waarschuwing te geven maar het script hier niet door te laten stoppen, een voorbeeld daar van is:
<?php
$string = 'dezestringisdusechtzolangdathetbijnaschandaligis';
if (strlen($string) > 12) {
echo "De string was te lang, dus heb ik hem afgekapt.";
$result = substr($string, 0, 12);
} else {
$result = $string;
}
echo "Hier is het resultaat: " . $result;
?>
<?php $string = 'dezestringisdusechtzolangdathetbijnaschandaligis'; echo "De string was te lang, dus heb ik hem afgekapt."; $result = substr($string, 0, 12); } else { $result = $string; } echo "Hier is het resultaat: " . $result; ?>
Voor meer PHP functies betreffende strings kan ik je doorverwijzen naar de PHP documentatie over PHP String functies. |