login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Font type weergeven.

Offline JBke - 20/07/2007 08:50 (laatste wijziging 20/07/2007 08:51)
Avatar van JBkePHP gevorderde Hoi,

Ik lees een map uit om fonttypes te kunnen kiezen via een select nu heb ik volgend probleem, het zijn geen standaard fonttypes en zou graag elk element van de select willen weergeven in het bijhorende lettertype. Ik kan wel tekstkleur, bgcolor enz aanpassen maar de fonts lukt me niet kan iemand me helpen hierbij.

de .ttf fonts bestanden staan in een aparte map. hoe kan ik deze ophalen om te gebruiken in een <select style="font: de font naam">
  1. <?php
  2. foreach ($sDir as $sFontname) { // lus voor lezen bestandsnamen fonts
  3. if (! $sFontname->isDot()) { // nagaan of de bestandsnaam niet '.' of '..' is
  4. echo '<option value="' . htmlspecialchars($sFontname) . '">' . ucwords(str_replace('_i', ' italic', str_replace('_b', ' bold', str_replace('.ttf', '', htmlspecialchars($sFontname))))) . '</option>';
  5. }
  6. }
  7. ?>

dit blijkt zo niet te werken.

Iemand.

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 20/07/2007 10:11
Avatar van Thomas Moderator Volgens mij kun je gebruikers niet dwingen om bepaalde custom fonts te gebruiken (tenzij je site volledig in flash is, of helemaal met GD gegenereerd wordt ). Automatisch downloaden en installeren van (bijvoorbeeld) fonts zou de veiligheid van je systeem niet echt ten goede komen; Je zou gebruikers de fonts ter download aan kunnen bieden. Overigens hangt aan de meeste fonts een prijskaartje, dus deze mag je niet in alle gevallen (gratis) verspreiden.
Offline JBke - 20/07/2007 10:29
Avatar van JBke PHP gevorderde je snapt niet echt de bedoeling, zal ff voorbeeld online zetten:

http://www.jb-w...ermerk.php

is om de gebruiker een voorbeeld van het font te laten zien direct in de select box?? snap je?

heb het ook voor een
colorpicker
waar ik de achtergrond automatisch in de kleur zet. echter blijkt het met fonttype niet te lukken.
Offline willemw - 20/07/2007 10:55 (laatste wijziging 20/07/2007 11:10)
Avatar van willemw Nieuw lid zoiets?
e: ai nee dit klopt niet ik heb je vraag verkeerd begrepen
Dit komt al meer in de buurt maar gaat enkel werken voro fonts die de bezoeker zelf heeft staan (zoals elke oplossing die geen flash/images gebruikt)
Offline Thomas - 20/07/2007 11:30
Avatar van Thomas Moderator Maak anders een lijstje van radiobuttons met wat plaatjes met sample-tekst waarin de verschillende fonts worden gebruikt.
Offline JBke - 20/07/2007 12:24 (laatste wijziging 20/07/2007 12:32)
Avatar van JBke PHP gevorderde ja was ik mee bezig maar daar ik meer dan 1000 fonts heb zou radio buttons met voorbeeld een lange lijst worden, ga ze alfabetisch rangschikken denk ik.

edit: ben nu bezig met een javascript als oplossing, als je in de select een font kiest krijg je in een divje een voorbeeld te zien: enkel nog niet af hehe JS niet echt veel kaas van gegeten. ken de redenatie maar niet al de mogelijkheden.

@willemw: je snapt het nog niet echt, ik wil dus eigenlijk in de select per beschikbaar font ook daar in de selectbox dat lettertype gebruiken per font: arial in arial, verdana in verdana. Jouw script maakt enkel een dropdow box het probleem is dat in een select box geen fontwijzigingen lukken.   anders werkt het wel met style="font-family: je font" maar in een select werkt enkel kleur en geen textopmaak.
Offline willemw - 20/07/2007 13:04
JBke schreef:
@willemw: je snapt het nog niet echt, ik wil dus eigenlijk in de select per beschikbaar font ook daar in de selectbox dat lettertype gebruiken per font: arial in arial, verdana in verdana.

mijn script werkt ... maar enkel in firefox 
Offline JBke - 20/07/2007 14:18
Avatar van JBke PHP gevorderde klopt, in FF kan het WEL met CSS ook maar wil het ook in IE werkend zien daar toch nog steeds ZEER veel mensen met IE browsen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.172s