login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

sessie aanmaken/uitlezen

Offline SilVeX - 01/05/2007 16:45 (laatste wijziging 01/05/2007 17:58)
Avatar van SilVeXHTML beginner Ik probeer een pagina te maken waarin iemand zijn wachtwoord kan wijzigen. Maar voordat dat kan moet over alle pagina's zijn id worden meegezonden (ik dacht het in een sessie te doen).
Ik wou de sessie registreren op deze manier:
  1. <?
  2. while (list($id,$naam,$wachtwoord)=mysql_fetch_row($result))
  3. {
  4. if ($naam == ($_POST['invoernaam']))
  5. {
  6. if ($wachtwoord == md5($_POST['invoerwachtwoord']))
  7. {
  8. //session_start();
  9. $_SESSION['ingelogd']='true';
  10. $_SESSION['id'] = $id;
  11. echo "Je bent nu ingelogd";
  12. header("refresh:1;url=index.php?p=ingelogd");
  13. }
  14. else
  15. {
  16. echo "<font=\'red\'>Wachtwoord onjuist<font>";
  17. }
  18. }
  19. else
  20. {
  21. echo "<font=\"red\">Gebruikersnaam onjuist<font>";
  22. }
  23. }

En toen wou ik testen of het werkte doormiddel van deze regel op pagina ingelogd.php (de pagina waar je heen wordt gestuurd als je ben ingelogd)
  1. <? echo "Jou id is ".$_SESSION['id'].""; ?>

Dit werkt dus niet, ik krijg geen error maar ik niet mijn id.

Ziet iemand wat ik fout doe?

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ultimatum - 01/05/2007 16:56
Avatar van Ultimatum PHP expert Heb je session_start(); ergens gebruikt?

En doe eens print_r($_SESSION), wat krijg je daar van terug dan?
Offline Dark_Paul - 01/05/2007 17:01
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Ik zie deze regel:
  1. //session_start();

ergens tussen staan.
Session_start(); moet bovenaan in elke pagina waar je de sessies wilt gebruiken staan.
Helemaal bovenaan de pagina. Als je alleen HTML hebt, en je echo'd 1x een sessie-var, ziet het er nog als volgt uit:
  1. <?php
  2. ?>
  3. // html
  4. <?php echo $_SESSION['var']; ?>
  5. // html
Offline Ibrahim - 01/05/2007 17:03 (laatste wijziging 01/05/2007 17:04)
Avatar van Ibrahim PHP expert een while gebruiken ?
  1. SELECT ... FROM users WHERE username = '" . mysql_real_escape_string( $_POST['username'] ) . "' AND wachtwoord = '" . hash_functie( $_POST['wachtwoord'] ) . "'

daarna voer je een mysql_num_rows uit, is resultaat 0, dan bestaat gebruiker niet, is resultaat 1, dan bestaat ie wel, en maak je de sessie aan
Offline SilVeX - 01/05/2007 17:17
Avatar van SilVeX HTML beginner Session_start staat bovenaan, dat weet ik wel maar registreer ik de sessie wel op de goede manier?

@siliecom14 al die functies zijn mij iets te hoog gegrepen, heb je een andere uitleg?

Alvast bedankt allemaal voor de hulp
Offline Ibrahim - 01/05/2007 17:24
Avatar van Ibrahim PHP expert te hoog gegrepen dan zou ik stoppen met waar je mee bezig bent en een paar tutorials gaan lezen over php dan pas beginnen aan SQL
Offline SilVeX - 01/05/2007 17:29
Avatar van SilVeX HTML beginner Het is me tot nu toe al gelukt om in te loggen en om uit te loggen, iets toe te voegen/verwijderen en om het te veranderen. . .

Maar ik vermijd altijd die functies omdat er nergens goede tutorials over te vinden zijn (in het nederlands). En de functies die ik wel gebruik dat zijn de simpele waar wel een goede uitleg van te vinden is.
Offline Dark_Paul - 01/05/2007 17:46
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Kijk eens bij de tutorials op deze site..
Offline SilVeX - 01/05/2007 17:58
Avatar van SilVeX HTML beginner Tussen de tutorials hier kon ik het inderdaad niet vinden, en ik de zoek functie:
Citaat:
Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd.

Maar is er niet een eenvoudige manier om het id mee te geven aan de sessie?
Offline Grayen - 01/05/2007 18:05
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde Dan moet je ook niet via de zoek functie gaan zoeken, maar via het overzicht van tutorials gaan zoeken, want die zoekfunctie kijkt alleen naar titels. Als jij dan bijvoorbeeld mysql_num_rows intikt zal je niks vinden.
Offline Ultimatum - 02/05/2007 07:18
Avatar van Ultimatum PHP expert @silvex, zonder al die functies kan je geen normale scripts bouwen. En welke functies snap je niet? While en mysql_num_rows() ?

php.net:while
php.net:mysql_num_rows
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.256s