login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

postcode db

Offline bigsmoke - 12/03/2007 15:14
Avatar van bigsmokePHP interesse Hey mijn nieuw project zou ik willen zoeken adhv postcodes of 2 plaatsen dichtbij elkaar zijn. Ik zou een query uitvoeren naar alle postcodes die beginnen met dezelfde 2 cijfers als de postcode van de gebruiker en die dan weergeven. Alleen weet ik niet of dit een effectieve manier is om te zoeken naar plaatsen dichtbij. Is het zo dat plaatsen die dichtbij elkaar liggen ook een postcode hebben die niet veel verschilt? (België en Nederland). Of moet ik een andere manier zoeken om te werk te gaan?

thx

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Rik - 12/03/2007 15:19 (laatste wijziging 12/03/2007 15:20)
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
* klik *
Volgens mij liggen postcodes van plaatsen die dichter bij elkaar liggen ook dichter bij elkaar...
Offline bigsmoke - 12/03/2007 15:21
Avatar van bigsmoke PHP interesse Maar wat voor een marge zou jij dan nemen als mijn code bvb
1600?
van 1400 tot 1800 ofzo?
of 16**
Offline Rik - 12/03/2007 15:29

Crew algemeen
Das lastig, ik woon zelf in Uitgeest (1910-1911) en Heemskerk dat hier naast ligt heeft postcode (1960-1969), daartussenin zitten nog dorpen die verder weg liggen dus echt duidelijk is het niet.

Als je eerst bepaald in welke provincie iemand woont zit je al een stuk in de buurt, maar anders moet je Nederland (en Belgie ) opdelen in kleinere gebieden en daarvan kijken wat voor postcodes er bij horen.

Maar ik zou eerst nog ff verder zoeken voordat je hieran begint, misschien bestaat er al zo'n overzicht oid.
Offline ikkedikke - 12/03/2007 16:45
Avatar van ikkedikke PHP expert heb je een bepaald aantal postcodes?
dan zou je namelijk met een routeplanner de reistijd naar iedere postcode kunnen rippen en dan kijken welke het laagst is.
Offline bigsmoke - 13/03/2007 14:59
Avatar van bigsmoke PHP interesse Wel ja omdat de ene gebruiker wordt vergeleken met de andere. Zoiets had ik al ergens anders gezien(phphulp.nl) maar daar zijde ze dat zoiets illegaal was.
Offline Rik - 13/03/2007 16:18 (laatste wijziging 13/03/2007 16:19)

Crew algemeen
Ik heb iets in elkaar gezet:
  1. <?php
  2. $postcode = array('1054AS', '3012VJ');
  3. $url = sprintf('http://route.anwb.nl/routeplanner/servlet/rp?zip1=%s&zip2=%s', $postcode[0],
  4.  
  5. $postcode[1]);
  6. $contents = file_get_contents($url);
  7.  
  8. if (preg_match('/De snelste route[\n\r]*van/', $contents) !== false) {
  9. $contents = explode('De snelste route', $contents);
  10. $contents = explode('</td>', trim($contents[1]), 2);
  11. preg_match('/over [ ]?(\d*,\d*) km/', $contents[0], $match);
  12. echo 'De afstand is: <strong>' . $match[1] . '</strong> kilometer!';
  13. } elseif (($not_found = substr_count($contents, 'niets gevonden')) == 2) {
  14. echo 'Beide postcodes zijn ongeldig!';
  15. } elseif (strpos($contents, 'value="' . $postcode[0] . '"') !== false) {
  16. echo 'De eerste postcode is ongeldig!';
  17. } elseif (strpos($contents, 'value="' . $postcode[1] . '"') !== false) {
  18. echo 'De tweede postcode is ongeldig!';
  19. } else {
  20. echo 'Er is een rare fout opgetreden!';
  21. }
  22. ?>

Het haalt de afstand tussen twee postcodes van de website van de anwb. Ik heb hem getest met wat postcodes van hier in de buurt. Die die er nu in staan zijn van een meneer jansen uit Amsterdam en eentje uit Rotterdam.

Have fun! 
Offline Mad_Mike - 13/03/2007 16:27
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Mooi stukje code. Maar is dit wel legaal om het zo op te vragen?
Offline Gerard - 13/03/2007 16:48
Avatar van Gerard Ouwe rakker Freedom of information
Offline bigsmoke - 13/03/2007 18:35
Avatar van bigsmoke PHP interesse Hartelijk bedankt Boukefalos maar op ******* stond een gelijkaardig scriptje dat comments kreeg als illegaal etc.
Offline ikkedikke - 13/03/2007 18:58
Avatar van ikkedikke PHP expert volgens mij is dit niet illegaal.
Wat misschien wel illegaal is, is het rippen van een postcode via de naam, en die gegevens combineren..
Deze informatie had iedereen kunnen opzoeken met de middelen die de anwb aanbiedt.
http://www.anwb...ts.nl.html
Hier staat verder ook niks.
Offline Rik - 13/03/2007 19:06

Crew algemeen
Als ik de afstand handmatig op zoek vul ik een formuliertje in dat met GET wordt verzonden en lees ik even later dat de afstand een x aantal kilometer is.

Dit scriptje doet niets anders, hij maakt alleen zelf de url en zoekt in het resultaat waar het aantal kilometer staat. Als het formulier met POST zou zijn verstuurt zou je dat formulier moeten faken en volgens mij is dat wel illegaal.

Hier kan je nog zeggen dat je een scriptje gebruikt dat je helpt met lezen. 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.219s