login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

.php met includes. (Opgelost)

Offline escoball - 08/03/2007 18:13 (laatste wijziging 08/03/2007 18:13)

ik ben bezig met een website script en ik werk al een hele tijd met ?id=blabla zeg maar en nu zou ik graag is willen proberen te werken met .php dat je zeg maar i.p.v. ?p=home ; home.php krijgt en dat hij dan automatisch bijv. de header en de footer in elk bestand include.

is hier ook een scriptje voor? mij is ook gezegd dat dit met .htaccess kan maar nu weet ik niet hoe. ik zou hier graag wat meer over te weten willen komen.

groeten escoball!

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Rik - 08/03/2007 18:21 (laatste wijziging 08/03/2007 18:22)
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Is dit wat je bedoelt?
* klik *

Zoeken blijft moeilijk...

Edit:
Url deed het niet. 
Offline escoball - 08/03/2007 18:39
Avatar van escoball Lid nee ik bedoel het eigenlijk juist andersom.. ik werk al altijd met index.php?pagina=blabla maar ik wou nu jusit andersom doen dat je niet de home hoeft te includen maar dat je juist de header en de footer automatisch in home include als home.php wordt opgevraagd. 
Offline Rik - 08/03/2007 18:41

Crew algemeen
Quote van dat topic:
Citaat:
Ik wil dus dat als iemand naar www.domein.nl/home.php gaat, dat die dan wordt doorgestuurd naar index.php?pagina=home

Dat is toch precies wat je wilt?

De titel van dat topic is een beetje onduidelijk. 
Offline escoball - 08/03/2007 18:47
Avatar van escoball Lid ja ik denk het wel. het moet gewoon zo zijn :

home.php =
------
text
------

maar als je dan intypt bijv: www.mijnsite.nl/home.php dan moet je krijgen:

-------
Header
Text
Footer
-------

automatisch. dat is wat ik bedoel 
Offline ikkedikke - 08/03/2007 18:51
Avatar van ikkedikke PHP expert je moet eens kijken naar auto prepend file in je php.ini.
Hetzelfde effect is te bereiken met in een .htaccess:
php_flag auto_prepend_file "header.php"
php_flag auto_append_file "footer.php"
Offline escoball - 08/03/2007 18:58
Avatar van escoball Lid ; Automatically add files before or after any PHP document.
auto_prepend_file =
auto_append_file =

dit staat in de php.ini van mij webserver op men pctje.

wat zou ik hiermee kunnen doen dan ? achter:

auto_prepend_file =

bijv. header.php zetten ?

dit heb ik al geprobeerd. dat werkt helaas niet.
Offline ikkedikke - 08/03/2007 19:00
Avatar van ikkedikke PHP expert probeer een volledig pad.
Offline escoball - 08/03/2007 19:04
Avatar van escoball Lid hoe bedoel je volledig pad, zo: F:\wampserver\www\header.php ?

en trouwens, ik moet het script ook werkende krijgen op een gehuurde webserver. zou je mij misschien kunnen uitleggen hoe dit met .htaccess moet ?
Offline Rik - 08/03/2007 19:16 (laatste wijziging 08/03/2007 19:17)

Crew algemeen
Oh ik snapte je verkeerd! Ik dacht dat je home.php wilde omdat dat mooier staat, ik wist niet dat dat bestand ook echt bestaat! 

Die auto_prepend en auto_prepend moeten in je .htaccess bestand. Ik heb dat al eens eerder gebruikt, maar dan met "php_value" ipv "php_flag".

Probeer dit eens in je .htaccess:
  1. php_value auto_prepend_file header.php
  2. php_value auto_append_file footer.php
Offline ikkedikke - 08/03/2007 19:33
Avatar van ikkedikke PHP expert daarbij moeten header.php en footer.php tussen quotes en op het moment dat je naar een gehuurde webserver gaat maak je een instalscriptje die automatisch de map bepaalt waar de paginas in staan. dit alles laat je in .htaccess wegschrijven.
Offline Rik - 08/03/2007 19:36

Crew algemeen
@ikkedikke
Ik heb dit net local getest en hier werkt het prima (Apache2.2 op Window XP).

Quotes zijn alleen nodig als er spaties in het pad zitten. En je kan gewoon het pad opgeven naar het bestand, dat hoeft niet perse absoluut.
Offline ikkedikke - 08/03/2007 19:37 (laatste wijziging 08/03/2007 19:37)
Avatar van ikkedikke PHP expert maar als je geen absolute pagina's opgeeft krijg je dat als je een pagina in een dieperliggende map opvraagt in DIE map naar header.php gezocht wordt..
Offline Rik - 08/03/2007 19:50

Crew algemeen
Ook dat heb ik hier even uitgeprobeerd en als ik een bestand opvraag uit een map die dieper ligt krijg ik inderdaad een error dat hij het bestand niet kan vinden.

Je hebt gelijk. 

Dit werkt overigens alleen voor php bestanden omdat het een php waarde is die je instelt in htaccess.
Offline ikkedikke - 08/03/2007 20:08
Avatar van ikkedikke PHP expert de oplossing daarvoor is alle bestanden laten parsen door de phpparser, maar daar is meer over te vinden op internet.
Offline escoball - 08/03/2007 20:11
Avatar van escoball Lid niceeee hij doet het 

ik zat er al eventjes mee te prutsen, bleek later dat ik hem .htaccess.txt had genoemd. maar hij doet het, bedankt voor de hulp allebei 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.202s