ik wou graag een zoek optie maken, zodat mensen elkaars usernames kunnen zoeken en daarna zeg maar erop kunnen klikken, en hun profiel kunnen bekijken.. maar hoe maak ik dit zodat ze elkaar kunnen zoeken? Ik wil dat als ze bijv alleen maar de eerste letter in typen.. in mijn geval de 'S' dat ze alleen de eerste 35 usernames krijgen met de 'S' aan het begin..en dat als ze de hele (correcte) naam invullen gewoon de naam te zien krijgen.
Ja dat kan, met ajax:
Je maakt een input met een onkeyup erop, die roept een javascript functie aan, die functie maakt een met ajax een request naar de server.
Bv: namen.php?beginletter=%veldinput%
In namen.php haal je met sql alle namen die met die beginletter beginnen uit de database en echo je ze. Het antwoord van de server dat je ook met ajax terugkrijgt stop je in een veld met de gevonden namen.
Ik weet niet of je ervaren bent met ajax, maar hier op sima zijn tutorials en voorbeeld scripts te vinden. Hier heb je een voorbeeld van w3schools.com: http://www.w3sc...uggest.asp
Ja gebruik mysql.. heb al een beetje zitten knutselen, een moment.. zal ff wat aanpassen via deze topic.
@ boukefalos, ben helemaaal nie bekend met ajax,.. lijkt me ook niet handig om daar nu zo plotseling aan te beginnen als ik nog niet echt helemaal bekend ben met PHP.. dankjewel alsnog.
Dat was zeg maar een voorbeeld. Ik neem aan dat je een pagina hebt waar je het profiel van een lid kan bekijken. Bijvoorbeeld profiel.php. Maar dat moet je even veranderen hoe die pagina bij jouw heet =)
nu heb ik al een profile.php inelkaar geknutseld, alleen nu krijg ik geen profiel.php?id= etc te zien op mijn scherm.. komt dit misschien doordat ik met frames werk?
Als het goed is krijg je met de code die Nanon aanpaste een hyperlink naar profiel.php?id=***, met als tekst de naam van die gebruiker. Dan zie je die url atuurlijk niet in je browser.
Kijk eens wat het script om te namen te zoeken voor output geeft.