login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

php $_SESSION en AJAX

Offline killerwhale6 - 06/02/2007 16:51
Avatar van killerwhale6Nieuw lid hoi,

Via AJAX roep ik een php bestand aan waarin een sessie geopend wordt. Dit werkt fijn en die sessie bestaat, maar als ik de pagina refresh blijkt de sessie niet meer gedefinieerd. Zonder AJAX blijft de sessie uiteraard ook gedefinieerd na een refresh, dus ik vroeg me af kan dit ook met AJAX? Of doe ik iets fout?

Thanks!

Matt

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Rik - 06/02/2007 17:13 (laatste wijziging 06/02/2007 17:24)
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Als een php pagina een sessie maakt stuurt hij een cookie met daarin een sessie id naar de browser. Jij vraagt met Ajax die pagina op, en die pagina stuurt dan ook een header mee dat er een sessie-cookie moet worden gemaakt. Alleen doet Ajax niets met die headers, en wordt er geen cookie gezet waardoor de sessie verloren gaat.

Edit:
Dit kan je wel verhelpen door met ajax een cookie mee te sturen. Dat gaat zo:
- Op de pagina die je opvraagt echo je het php sessie id
- Die vis je op een of andere manier uit de hele response
- Bij elke volgende request stuur je een cookie header mee

Je kent vast deze wel:
requestObject.setRequestHeader('Content-Type', 'application/x-www-form-urlencoded');
Waar je requestObject zelf hebt aangemaakt, op zo'n zelfde manier voeg je deze header toe:
requestObject.setRequestHeader('Cookie', 'PHPSESSID=' + devarwaarhetsessieidinstaat);

Ik heb het zelf even getest, maar als je op deze manier een cookie verstuurt kan de php pagina hem in ieder geval lezen! 
Offline killerwhale6 - 06/02/2007 17:20
Avatar van killerwhale6 Nieuw lid hmm, ok, en bestaat daar ook een oplossing voor?
Offline Rik - 06/02/2007 17:24
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Zie m'n edit, ik was nog aan het typen.  
Offline killerwhale6 - 06/02/2007 17:36
Avatar van killerwhale6 Nieuw lid ok thanks, zal dat eens bekijken!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s