login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Framework

Offline Voldemort - 03/02/2007 09:24
Avatar van VoldemortPHP ver gevorderde Beste mensen,

Ik zie soms website's waarop bijna alles OOP is. Ik ben wat bezig geweest met OOP, maar ik snap niet hoe je echt alles in OOP kunt maken. Is dit dan een zelfgemaakt framework dat voor zoveel OOP zorgt? Of maken die voor elke pagina een aparte class? Wat voor OOP is allemaal nuttig op een site en wat is eigenlijk maar overbodig en nutteloos?

Stel dat ik een framework wil maken, hoe organiseer ik dat dan best? Uit welke delen zou dat moeten bestaan? En wat zouden die delen dan doen?

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Grayen - 03/02/2007 10:51
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde ik ben zelf ook met een framework bezig, maar ik maak niet voor elke pagina een aparte class. Nee ik wil er alleen voor zorgen dat ik snel bijvoorbeeld een news systeempje kan maken, dit doe ik bijvoorbeeld door een class te maken waarmee ik formulieren snel/makkelijk kan generen.

Ook maak ik gebruik van een database class waarbij ik heb gemaakt dat ik kan overschakelen naar een bestandsysteem zonder dat ik overal mijn database code moet aanpassen (dus hij werkt ook met queries). Hij is maar heel basis maar werkt goed uiteraard wel minder snel als mysql , maar een goed alternatief.

Ik heb een template class gemaakt, maar daar moet nog veel aan gewijzigd worden, maar de basis werkt erg goed .

Ben nu bezig met een class om grafieken mee te generen, voor bijvoorbeeld statistieken of poll's. En ben een authorisatie class aan het maken waarin wordt gekeken tot in hoevere jij bemachtigd bent om iets te doen.

Ik zelf ben van plan om de volgende classes te maken:

Template
Database
Datafiles (basic database door bestandsysteem)
Authorisatie
Visitor
Admin
Member
HTML (parent van form)
Form
Security
Stats

en nog wel een paar... 
Offline Ibrahim - 03/02/2007 16:09
Avatar van Ibrahim PHP expert zou je dan niet een class maken waarin je input controleert ?
Offline nemesiskoen - 03/02/2007 16:49
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Je kan voor elke pagina (of systeem (forum, news, poll, ...)) een apparte klasse maken. Dit noemt een controller. Een controller moet niet verplicht in een apparte klasse of een klassefunctie, je kan dit gewoon als appart bestand aanroepen. Verder kan je via templates oop gaan als je bv. het systeem van Zend_View volgt. Dan heb je nog models, dit zijn klasses die MEESTAL een databasetabel voorstellen, deze bevat dan standaard functies als 'add', 'update', 'delete', 'exists', ...

Je kan het zo uitgebreid maken als je wilt.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.166s