login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Vragen i.v.m. encryptie

Offline Sweepee - 26/12/2006 21:13
Avatar van SweepeeHTML beginner Hallo,

Ik heb een tabel met gebruikers:

users
user_id
user_username
user_password
user_emailaddress

en 4 pagina's:

login.php
logout.php
register.php
password.php (wachtwoord vergeten)

Nu heb ik een aantal vragen i.v.m. encryptie en ik zou graag jullie mening weten.

Encryptie van het wachtwoord
MD5 of SHA1 zou voldoende zijn, maar hoe kun je dan het originele wachtwoord terug achterhalen om een gebruiker een e-mail te sturen als hij zijn wachtwoord vergeten is (password.php)?

Encryptie van de cookie
Wat kun je het beste in een cookie steken om de gebruiker automatisch te laten inloggen? user_id en user_username zijn altijd uniek (gebruikersnaam wijzigen is niet mogelijk), dus deze gegevens lijken mij het beste om te encrypteren en op te slaan in een cookie.

Als je de gehele website zo maakt dat er nergens de user_id tevoorschijn komt, dan zou dit in mijn ogen ideaal zijn, omdat een hacker of cracker e.d. een gegeven mist om de encryptie eventueel te kraken.

Welke encryptie methode gebruik je hier het beste? MD5, SHA1 of beter gebruik maken van de MCRYPT bibliotheek?

Encryptie van de activatie
Ik zou willen dat accounts geactiveerd moeten worden via een URL die wordt opgestuurd in een e-mail. Je kent ze wel, zo in de vorm van http://www.voor...J3MJ1M3J41

Ook hier, welk gegeven gebruik je het beste en welke encryptie methode? Hier denk ik ook wel dat MD5 of SHA1 (user_id en/of user_username) voldoende zijn, of niet?

Graag jullie mening gevraagd :-).

Alvast bedankt en prettige feestdagen.

Groeten, Sweepee.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 26/12/2006 21:16
Citaat:
Encryptie van het wachtwoord
MD5 of SHA1 zou voldoende zijn, maar hoe kun je dan het originele wachtwoord terug achterhalen om een gebruiker een e-mail te sturen als hij zijn wachtwoord vergeten is (password.php)?

Dit kan niet. Maak hiervoor een nieuw tijdelijk wachtwoord aan en laat de gebruiker dit wijzigen.

Offline Stijn - 26/12/2006 21:17
Avatar van Stijn PHP expert MD5 , SHA1 en CRC32 zijn hashes. Zoek encryptie op in een woordenboek en alsjeblief MD5 is één (zoniet de beste) hash ter wereld Als je er één beter hebt schrijf hem neer en stuur hem op naar Nasa ofzo...

een cookie kan je beveiligen met 2e parameter (ik geef meestal time mee) -> cookie: userID .'.'. time();

Wees creatief , er was hier nog een westrijd over en als je kijkt in de scripts libary vind je een ecrypt/decrypt script dat veilig en snel is...
Offline Sweepee - 26/12/2006 21:29
Avatar van Sweepee HTML beginner OK, bedankt voor de tip. Nog niet aan gedacht .
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.185s