login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Bestand beveiligen

Offline Dark_Paul - 22/11/2006 21:42 (laatste wijziging 22/11/2006 21:43)
Avatar van Dark_PaulPHP ver gevorderde Hej,

Ik ben voor een klant bezig een site te maken. Ik heb er een klein adminpaneel achtergegooid, waarmee je de pagina-inhoud kan veranderen (die is namelijk gekoppeld aan een database).
Om in te loggen, heb ik een bestandje gemaakt, met een .qxl-extensie (iets wat dus niet bestaat, heb 't opgezocht met Google).
Eén probleem: als je het bestand opvraagt, krijg je de gebruikersnaam en wachtwoord te zien (wachtwoord is wel dubbel gecodeerd, maar dan nog, denk dat ik voor de zekerheid de gebruikersnaam ook nog codeer).
Is er een manier, dat ik het bestand alleen maar kan openen/schrijven vanuit 'index.php' (die ook in dezelfde map staat), of zou ik er een .php-pagina moeten maken, en daar alles instoppen. Dan moet ik namelijk even goed gaan zoeken hoe ik de juiste info eruit haal (en uiteraard hoe ik dat weer juist terugzet).

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Den_Tomme - 23/11/2006 07:41 (laatste wijziging 23/11/2006 07:46)
Avatar van Den_Tomme PHP interesse Probeer dit eens

1. <?php if (!isset($_POST)){
  2. // Login formulier
  3. }else{
  4. $_POST['gebruikersnaam'] = $gebruikersnaam;
  5. $_POST['wachtwoord'] = $wachtwoord;
  6. session_register($gebruikersnaam);
  7. session_register($wachtwoord);
  8. }
  9. ?>

en dan in je beveiligde pagina zet je
  1. <?php
  2. if (!isset($_SESSION['gebruikersnaam'])){
  3. echo 'U mag dit niet zien';
  4. }?>
Offline Dark_Paul - 23/11/2006 08:25
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Dat stuk heb ik al..
Ik bedoelde, hoe kan ik dat .qxl-bestand beveiligen, zodat ik het alleen op kan vragen vanuit 'index.php' of dat het op de een of andere manier geen inhoud wordt getoond als iemand het opvraagd, nu krijg je namelijk alles te zien als je 't opvraagt.
Offline Thomas - 23/11/2006 13:43
Avatar van Thomas Moderator In een aparte folder zetten en beveiligen met .htaccess?
Geeft de bestanden een nummer, en maak een koppeltabel in de database die aangeeft welke pagina's (nummers) van welke persoon (userid) zijn.
Offline Den_Tomme - 23/11/2006 16:41
Avatar van Den_Tomme PHP interesse een hidden field in index.php zetten en dat checken in de beveiligde pagina  
Offline Dark_Paul - 24/11/2006 17:04
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Ik heb 't nu anders opgelost. Ik heb 't bestand een .php-extensie gegeven, en de info tussen php-tags gezet. Als je 't nu opvraagt, krijg je een lege pagina (ook een lege bron).
Ik lees 'm uit met file(), zodat 'ie de inhoud in array-vorm teruggeeft.
Door de array te bekijken, kon ik de juiste info eruit filteren.
Offline Den_Tomme - 25/11/2006 19:10
Avatar van Den_Tomme PHP interesse Waarom zou je dat doen? Waarom zet je dat niet gewoon in je index?  
Offline ikkedikke - 26/11/2006 22:29
Avatar van ikkedikke PHP expert <Files ~ "\.qxl$">
Order allow,deny
Deny from all
Satisfy All
</Files>
in je configuratiebestand zou moeten helpen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s