login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

webstructuur in gebruik met Template Power

Offline Clemens32 - 21/11/2006 11:20
Avatar van Clemens32PHP interesse Ik heb gisteren uitleg van iemand gehad over het gebruik van templates.
Nu begrijp ik er nog niet zo heel veel van, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van veel doen.
Wel heb ik nog een vraagje hierover.
Mij werd verteld dat als je dan een nette webstructuur gaat maken je dat het beste alsvolgt kan doen (als voorbeeld):

map classes;
map controllers;
map css;
map functions;
map images;
map includes;
map js;
map templates.

Nu spreken voor mij alle mappen voor zich behalve de map controllers.
De uitleg is alsvolgt:

"voor je templates mee aan te sturen op pagina niveau".

Kan iemand dit voor mij verduidelijken (misschien zelfs met een voorbeeld).
Alvast bedankt!

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 21/11/2006 12:30 (laatste wijziging 21/11/2006 12:31)
Avatar van Thomas Moderator Een PHP-script die je template vult. Dit zijn de twee delen (PHP-script en template) waar een webpagina uit bestaat.

Niet alle pagina's zullen een PHP-script bevatten, want niet alle pagina's zijn "dynamisch". Sommige pagina's bestaan enkel uit platte tekst, en dan volstaat een template.
Offline Clemens32 - 21/11/2006 12:33
Avatar van Clemens32 PHP interesse Ja ok, die snap ik.
Maar als ik het goed begrepen heb komen de templates in de map templates (ja duh, hahahaha) en de php-scripts in de map includes.
Maar waar die controllers dan voor zijn snap ik niet helemaal.
Hoe zou zo'n controller eruit moeten zien?

(bedankt voor je hulp alvast).
Offline Gerard - 21/11/2006 13:08
Avatar van Gerard Ouwe rakker Een controller stuurt een specifieke pagina aan. Die is dus gekoppeld om één bepaalde template aan te sturen. Hier is één uitzondering op, dat is je global controller. Daarmee stuur je dus zaken uit je main template aan die op elke pagina terugkomen.

Een include is gewoon een php bestand wat zaken voor je afhandelt die niet specifiek met een pagina te maken hebben. Denk hierbij aan je configuratie en de php file die de juiste template inlaad die bij de $_GET['pagina'] hoort.
Offline Clemens32 - 21/11/2006 13:15
Avatar van Clemens32 PHP interesse ok, ff een voorbeeld uit de tutorial op deze site over het gebruik van template power.

templates/index.tpl

1. <html>
  2.  
  3. <head>
  4. <title>index</title>
  5. </head>
  6.  
  7. <body>
  8. <h1>Welkom {persoon}!</h1>
  9. </body>
  10.  
  11. </html>

includes/index.php
  1. <?php
  2. include("class.TemplatePower.inc.php");
  3.  
  4. $tpl = new TemplatePower("index.tpl");
  5.  
  6. $tpl->prepare();
  7.  
  8. $tpl->assign("persoon", "XenoX");
  9.  
  10. $tpl->printToScreen();
  11. ?>

controllers/?????
?????

Ik probeer het te visualiseren, maar kan er niks bij verzinnen.
Offline Gerard - 21/11/2006 13:16
Avatar van Gerard Ouwe rakker Controllers gaan veel verder dan xenox in zijn tutorial behandelt hoor. Hij geeft alleen een uitleg voor de basis van templatepower, ik ga er veel verder mee door templatepower te gebruiken voor het framework.

Een voorbeeld van een pagina controller kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
http://www.pastebin.be/3859/
Offline Clemens32 - 21/11/2006 13:19
Avatar van Clemens32 PHP interesse ok, dan zal ik nog een hoop hulp nodig hebben denk ik, hahaha.
Ik zou die afhandeling namelijk gewoon in mijn includes/.......php pagina gedaan hebben.
pfffffffff, wat een vak    
Offline Gerard - 21/11/2006 13:20
Avatar van Gerard Ouwe rakker De controllers zijn ook gewoon pagina's die bij de includes kunnen staan. Echter maak ik een verschil tussen php bestanden die ik gewoon gebruik voor aansturing van het framework en de php bestanden die de acties voor een bepaalde pagina afhandelen. Die noem ik dan dus ook de 'controllers' en stop ik apart in een directory.

Als jij het handiger vind om gewoon alles in de directory 'includes' te gooien mag je dat ook doen.
Offline Thomas - 21/11/2006 13:36
Avatar van Thomas Moderator Ik gebruik gewoon een folder "code" en een folder "templates".

Same shit, different name.
Offline Clemens32 - 22/11/2006 09:37 (laatste wijziging 22/11/2006 09:41)
Avatar van Clemens32 PHP interesse hè hè, ik begrijp ineens wat de controllers inhouden (volgens mij).
Ineens ging er een lichtje op.

- in de template komt de layout te staan;
- in de includesmap komen de php-files met hun akties;
- in de map controllers komt de afhandeling daarvan.

Begrijp ik het zo goed?

dus dan krijg je bijvoorbeeld:

includes/zoek.php :
  1. <?php
  2. <form action="./controllers/zoek.php" method="post">
  3. ?>

controllers/zoek.php
  1. if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'post') {
  2. // afhandeling van de zoekopdracht
  3. } else {
  4. //foutafhandeling
  5. }
  6. ?>
Offline Thomas - 22/11/2006 09:43
Avatar van Thomas Moderator Includes zijn vaak collecties functies of classes die door heel de site voor specifieke doeleinden worden gebruikt - deze hebben verder niet zoveel met templates of pagina-opbouw of -invulling te maken.

Je hebt bijv. een include voor functies, een include voor een mail-class, een include voor een upload-class, een include voor een image-class, een include voor sessie-management, een include voor het maken van een verbinding met je database etc..

De includes staan verder los van de opbouw van je pagina, maar worden vaak (of altijd) gebruikt binnen je "controllers" voor het uitvoeren van specifieke taken.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.207s