PHP interesse |
|
ik werk om te beginnen met 1 query (een join van beide tabellen):
'SELECT sc.*, c.* FROM subcategorien as sc, categorien as c WHERE sc.categorie_id = c.categorie_id ORDER BY categorie_id ASC, subcategorie_id ASC'
- Let erop dat ik eerst sorteer op de categorie_id, dan een tweede sortering op de subcategorie_id
- Let erop indien je enkele kolommen hebt met exact dezelfde naam in beide tabellen
Nu de php-code (verkorte versie)
<?
$categorie_id = -1; //buiten while-lus!
$sql = '...';
$subcategories = mysql_query('...');
while( $subc = mysql_fet..( $subcategories ) ) {
if($categorie_id != $subc['categorie_id'] ) { //nieuwe categorie, dus echo dit
echo $subc['categorie_id'].'<br>';
$categorie_id = $subc['categorie_id'];
}
echo '<a ...'.$subc['subcategorie_id'].'<br>'; //echo subcategorie
}
?>
<? $categorie_id = -1; //buiten while-lus! $sql = '...'; while( $subc = mysql_fet..( $subcategories ) ) { if($categorie_id != $subc['categorie_id'] ) { //nieuwe categorie, dus echo dit echo $subc['categorie_id'].'<br>'; $categorie_id = $subc['categorie_id']; } echo '<a ...'.$subc['subcategorie_id'].'<br>'; //echo subcategorie } ?>
ok, kheb juist je vraag herlezen (en gezien dat je hieromtrent al een topic postte) kvermoed dat deze join-query voor een beginneling als jij al niet zal kunnen aangepast worden aan jouw unique situatie. En wat betreft een tabel ervan maken; ik ben ten eerste voor tableless-layouts en bovendien is dat echt niet moeilijk; gewoon in de echo's <tr><td></td></tr> steken; de <table> en </table> moeten buiten de lus, respectievelijk ervoor en erachter geechoëd worden. |