login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

User rechten tabel AND database planning

Offline marten - 25/09/2006 21:09
Avatar van martenBeheerder Beste sima leden,

Ik wil graag jullie mening horen over bovenstaande dingen.

1.

Hoe ziet jou rechten tabel eruit?

2. Hoe implementeer jij de keuze voor verschillende databases?

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dark_Paul - 25/09/2006 21:33
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Op het moment ben ik bezig met een site voor mezelf, dus daar ben ik als enige admin. Daarvoor vergelijk ik gewoon username en een md5 string met de ingevulde informatie.
Anders ziet mijn tabel er als volgt uit:
id int(5);
username varchar(50);
registratietijd datetime;
status int(1) default 0;
Status 0 = lid, 1 = medewerker, 2 = hoofdadmin en op basis van het aantal gradaties admins wordt hoofdadmin een hoger getal.
Vraag 2 snap ik neit helemaal wat je bedoelt 
Offline marten - 25/09/2006 21:44 (laatste wijziging 25/09/2006 21:49)
Avatar van marten Beheerder vraag 2 

Je hebt verschillende soorten databases. Meest bekende / gebruikte is MySQL. Maar sinds php5 staat deze standaard uit en gebruikt men MySQLi. Dit is een extensie van MySQL. En zo zijn er nog een aantal. Wanneer je een groot project maakt wil je dat de gebruiker zijn of haar database model makkelijk kan toevoegen of het nou MySQL of MySQLi of iets anders is. Je moet hier met je query's rekening mee houden. Hoe houd jij er rekening mee?

Dark_Paul --> Dus jij hebt bijvoorbeeld niet per lid bepaalde rechten dus bijvoorbeeld zo:

memberid | add_news | mod_news | del_news
--------------------------------------------
1 | 0 1 1 |
2 | 1 0 0 |
--------------------------------------------
Offline Dark_Paul - 25/09/2006 21:50
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Nee, zo'n grote systemen heb ik nog niet gemaakt. Ik heb tot nu toe alleen nog maar gehad dat ik voor iemand een gastenboekje moest maken waarbij zij zelf beheerder was en dus andere accounts kon aanmaken en bewerken en het gastenboek bewerken, en dat de andere admin-gebruikers alleen het gastenboek konden bewerken, en leden uiteraard alleen lezen en schrijven. Nu ben ik bezig voor een eigen site, dus ben ik zelf alleen beheerder.
Bij een ander systeem is het ook niet zo ingewikkeld, daar is degene die het aanvraagd de 'hoofdadmin' van het bedrijf oid en de rest kan maar beperkte dingen.
Offline marten - 25/09/2006 22:37
Avatar van marten Beheerder en de rest?
Offline ikkedikke - 26/09/2006 00:06
Avatar van ikkedikke PHP expert ik gebruik over het algemeen de methode hier gebruikt:
http://www.site...&id=85
kan je makkelijk rechten toevoegen.
Offline Dark_Paul - 26/09/2006 14:50
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Dat implenteren heb ik eigenlijk ook nog niet gemerkt. Ik heb zelf eigenlijk ook nog geen verschil gemerkt tussen MySQL en MySQLi. Ik heb de MySQL tuts hier gedaan en mijn queries zijn nog zo simpel dat dat voor mij waarschijnlijk ook niets uitmaakt. Ik heb tot nu toe nog geen problemen die daardoor veroorzaakt worden.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.217s