login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Opbouw pagina

Offline JLT - 23/05/2006 16:49
Avatar van JLTPHP interesse Ik ben bezig met een nieuw project. Een erg omvangrijk project en daarom wil ik goed beginnen. Dat is dus bij de opbouw van de site.
Voorheen maakte ik veel gebruik van frames maar sinds ik met PHP in de weer ben sla ik dit liever over!

Ik vind het netter om zonder frames te werken. En volgens mij is het ook makkelijker omdat je dan niet elke keer de sessies hoeft mee te sturen plus dat j scripts maar 1x hoeft te includen.

Ik heb eigenlijk al een oplossing gevonden voor m'n probleem maar wil graag jullie mening hierover. Of jullie dit ook zo gemaakt zouden hebben. Of dat ik misschien dingen over het hoofd zie:

Informatie:
- site wordt ondersteund door mysql
- wordt gemaakt d.m.v. PHP, JavaScript en HTML
- wordt met een authenticatie script beveiligd

Zoals in het voorbeeld te zien is kan de site schematisch in 5 vlakken worden verdeeld. Frames 3a,b en c zijn variabel in hoogte (afhankelijk van de inhoud uit de database). De links staan in zowel 3a als 3c. Dus als iemand een link aanklikt dan moet deze in frame 3b geladen worden.

Zoals ik het me had voorgesteld laad ik de link door de pagina opnieuw te laden met een variabel meegestuurd (GET) en deze gebruik ik dan in tabel frame3b zodat deze daar wordt geopend.

Het probleem is dan alleen dat de pagina opnieuw geladen wordt. Wat natuurlijk laadtijd kost en wat er ook voor zorgt dat de banner veranderd (Deze veranderd bij elke refresh) en dat is niet de bedoeling!

Wat ik dus van plan ben is voor frame 3a,b en c een tabel te maken en hier alles in te stoppen zodat ik deze alle drie apart flexibel kunnen maken.

Tips en suggesties zijn welkom!!!!!!

Hierbij de link naar het voorbeeld (http://www.mosessole.nl/upload/files/opbouw.jpg)

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 23/05/2006 16:55 (laatste wijziging 23/05/2006 16:55)
Avatar van Thomas Moderator Dus je werkt wel met frames? Zou ik niet doen. Als je pagina netjes in elkaar zit (XHTML / CSS en niet al te veel plaatjes) zal het ook wel meevallen met de laadtijd / bandbreedte.

Probeer het gebruik van JavaScript zoveel mogelijk te vermijden, tenzij het alternatief (te) veel werk is / kost.

Maak gebruik van een template-engine om code en inhoud/layout te scheiden, bijvoorbeeld templatepower of iets anders.
Offline JLT - 23/05/2006 17:04
Avatar van JLT PHP interesse Nee ik werk niet met frames Ja ik weet op het plaatje staat wel frames maar zo heb ik het alleen even aangeduid.

En javascript gebruik ook niet veel enkel voor kleine dingen die anders niet op te lossen zoals je al zegt.

Ik heb helemaal geen ervaring met een template systeem. Heb ik hier veel (nieuwe) kennis voor nodig. En moet ik dit zelf maken of kan ik dit van iemand overnemen ofzo?
Offline marten - 23/05/2006 17:25
Avatar van marten Beheerder Een template systeem bestaat uit een of meerdere classes. Je kan deze gewoon ergens downloaden. Hier heb je niet al teveel kennis voor nodig. Er zijn tutorials genoeg hierover. Verder is het net als php. Je leert het door te gebruiken 

Verdere tips:

* Maak gebruik van div of tabellen maar voorkeur div
* Pak meerdere kleurschema's en laat een ander (bv de klant) meebeslissen welke kleurschema's het beste is.
* Maak een goed database model (normaliseren)
* Werk veilig! Lees hiervoor enkele artikelen over veiligheid (xss enzo)
* Werk geordend. Zet achter een query geen or die() maar geef de gebruiker een netjese melding.
* Test je site in meerdere browsers, met meerdere resolutie's.
* Waar ik zelf mee bezig zit is een laadtijd controle. Ik sla de verschillende laadtijden op (tegelijk met statistieken script draaien) en in mijn adminpanel kan ik per tijdseenheid bekijken wat de gemiddelde laadtijd is. Samen met het statistieken systeem kan ik zien of het een normale of een abnormale laadtijd is en daar ga ik dan verder mee onderzoeken wat er fout kan zijn
Offline JLT - 24/05/2006 09:33
Avatar van JLT PHP interesse Hey Marten bedankt voor de tips! Een aantal van je punten zijn al helemaal uitgedacht. Alleen het beveiligen nog niet daar ga ik nog even goed naar kijken. Ook test ik me website op alle browsers. Ik werk namelijk zowel met een Mac als en PC dus dat scheelt ook weer.
Offline Maffen - 24/05/2006 13:07
Avatar van Maffen Nieuw lid Ik heb al paar keer geprobeert een site op te bouwen met div's maar telkens zit ik ergens vast...
Heeft iemand een voorbeeld code voor een site die uit div's bestaat? (met 100% height als er niets is ingevult.)
Offline Thomas - 24/05/2006 13:41 (laatste wijziging 24/05/2006 13:42)
Avatar van Thomas Moderator Zie het div-topic?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.208s