login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

profiel wijzigen

Offline spikepinneke - 05/09/2004 12:05
Avatar van spikepinnekeHTML interesse Ik gebruik het volgende om iemand zijn profiel te laten wijzigen, probleem is wel dat wanneer men de gebruikersnaam niet verandert, toch zegt dat die gebruikersnaam al in gebruik is. Hoe los ik dit op?
  1. <?php
  2. if ($_POST['submit']) {
  3. $res = mysql_query("SELECT * FROM leden WHERE gebruikersnaam='$_POST['gebruikersnaam']; '") or die(mysql_error());
  4.  
  5. if ($_POST['gebruikersnaam'] == "") {
  6. $error ="U moet een gebruikersnaam invullen!"; }
  7. elseif(mysql_num_rows($res) != 0){
  8. $error ="Er bestaat al een gebruiker met deze gebruikersnaam!";}
  9.  
  10. ?>

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Dennisvb - 05/09/2004 12:30
Avatar van Dennisvb MySQL ver gevorderde Je selecteerd alles van een lid. Die heeft een gebruikersnaam die in de database staat. Logisch dat hij dan aangeeft dat er meer dan 0 users met die username zijn
Offline Hans - 05/09/2004 12:41
  1. elseif(mysql_num_rows($res) != 0){

ALs ik dit goed begrijp staat hier het volgende:
Als de gebruiker NIET in de database staat, geef dan de error...

Lijkt me niet logisch, toch?
Offline Scott - 05/09/2004 12:43
Avatar van Scott Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Dan begrijp je het denk ik verkeerd, want als er geen nul rijen zijn, meer dus, dan bestaat die gebruiker al 
Offline spikepinneke - 05/09/2004 12:43
Avatar van spikepinneke HTML interesse ja dat weet ik ook wel maar hoekan ik het maken dat wanneer men zijn gebruikersnaamniet wijzigd deze toch vervangen wordt de originele.

vb:

gebruikersnaam = ikke
email= test@test.be

profiel wijzigen:

gebruikersnaam = ikke
email = testje@testje.be

nu mag hij dus niet zeggen dat de gebruikersnaam al bestaat maar als ik de gebruikersnaam "ikke" ookverander en deze naam wordt gebruikt bij een ander profiel moet hij wel zeggen dat de gebruikersnaam al in gebruik is.

Offline Hans - 05/09/2004 12:47 (laatste wijziging 05/09/2004 12:49)
Avatar van Hans HTML beginner W8, Hans is verward..

Als je nu eens NIET:
a) alles ophaalt uit die tabel
b) met mysql_num_rows() werkt

en gewoon met een COUNT-query werkt?

Offline Thomas - 05/09/2004 12:57
Avatar van Thomas Moderator Of gewoon met een id werkt als identificerend veld, in plaats van een naam ?
Offline Dennisvb - 05/09/2004 12:57
Avatar van Dennisvb MySQL ver gevorderde @Hans
je had gelijk. Ik dacht dat er == stond ipv. != ;)
Offline spikepinneke - 05/09/2004 13:59
Avatar van spikepinneke HTML interesse het moet wel degelijk != zijn.

Hij moet een foutmeldingen geven als "mysql_num_rows($res)" niet gelijk is aan 0 omdat er dan een rij gevonden is waar deze gebruikersnaam al gebruikt wordt.

Als "mysql_num_rows($res)" gelijk is aan nul wil dat zeggen dat er geen rij gevonden is met de gebruikersnaam die je wil posten.

Maar nu is mijn probleem nog niet opgelost. Met id gaat ook niet denk ik want dan zou je een zelfde gebruikersnaam kunnen ingeven dan wat er al bestaat.
hij zou eigenlijk moeten zoeken in al de rijen van de db behalve in de rij van de gegevens die ik wil wijzigen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.21s