login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

chmod

Offline Button - 29/01/2006 21:21
Avatar van ButtonPHP ver gevorderde hallo iedereen,

ik heb een vraag ivm met chmod. Als je iets zoekt over chmod of iets tegenkomt dan zeggen ze je altijd-> het geeft permissions aan: Eigenaar, groep en anderen. Je kan ze toestaan ze te laten lezen, schrijven en uitvoeren... ik heb al wat gegoogled en rond gezien maar ik vond niet echt iets over: wanneer ben je eigenlijk eigenaar, groep of bij de anderen? en waar zijn de rechten van pas? waar of wanneer kan men (niet) bv. de files zien, in schrijven of uitvoeren? als je bv. de "anderen" geen recht geeft(langs je ftp-client) om ze de files te laten lezen, kunnen ze ze dan niet zien in de browser?

alvast bedankt

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MindPrison - 29/01/2006 21:39
Avatar van MindPrison PHP gevorderde Lees dit maar eens: http://www.perlfect.com/articles/chmod.shtml
Offline Button - 30/01/2006 07:46 (laatste wijziging 30/01/2006 07:47)
Avatar van Button PHP ver gevorderde ja ik heb het door gelezen, ik wist al veel dingen ervan maar nu toch nog wat gedetailleerder, bedankt ...
maar als je nu bv. naar een server upload die ook z'on permissonsystem heeft, wie ziet de server dan als owner, owner group of others over de bestanden die zijn geupload of heeft de server hier niets mee te maken? of je hebt bijvoorbeeld ook soms dat je een map niet bekijken om dat je dan géén permission hebt, zogezegd. wie ziet php als owner, owner group en other dan?
Offline MindPrison - 30/01/2006 08:35
Avatar van MindPrison PHP gevorderde Zowel de owner als de owner group worden ingesteld op de server,
mensen die geen rechten hebben zullen idd de map niet kunnen openen. Ze krijgen dan de bijhorende Apache error.

De PHP rechten zijn bij mijn weten identiek aan de server rechten.
Offline Button - 30/01/2006 08:45 (laatste wijziging 30/01/2006 09:20)
Avatar van Button PHP ver gevorderde de server wordt de owner en de owner group van de file ? of bedoel je dat je zelf (handmatig) jezelf moet instellen op de server als owner? en als bv. een vriend van me naar mijn webpagina zou willen zien langs een gewone browers bv. IE maar ik heb "others" geen permission voor het lezen van de file gegeven, dan kan hij de webpagina niet bezien? of werkt het alleen maar bij files die in de webpagina worden geopend (in php, met fopen enzo bv.)

(bij welke group wordt php gezet?)
Offline MindPrison - 30/01/2006 17:50 (laatste wijziging 30/01/2006 17:53)
Avatar van MindPrison PHP gevorderde
Citaat:
en vriend van me naar mijn webpagina zou willen zien langs een gewone browers bv. IE maar ik heb "others" geen permission voor het lezen van de file gegeven, dan kan hij de webpagina niet bezien?
Ik denk het wel ja, test het is zou ik zeggen 
Citaat:
de server wordt de owner en de owner group van de file
Op de server wordt ingesteld wie owner en wie group is.
Zo kan de provider instellen dat de groep 'www-data' (Vaak gebruikt in Linux) de inhoud van de map www (Apache) kan wijzigen, maar niet kan verwijderen.

Bijgevolg als jij ergens hosting besteld, zal je aan de groep 'www-data' toegevoegd worden en volledig rechten krijgen over jouw submap (owner dus). zo kunnen ze dus op een snelle manier rechten toekennen aan mensen om in een bepaalde map te werken, zonder belangrijke bestanden te verwijderen. Snappie?

Ik hoop dat ik geen verkeerde dingen zeg, maar ik vind dit wat moeilijk om uit te leggen...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s